Hae keskon vuosiraportista 2015

Kesko Lyhyesti

Kesko on suomalainen kaupan alan edelläkävijä. Keskon toiminta jakaantuu kolmeen toimialaan ja sillä on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä.

 


Kesko ja K-kauppiaat muodostavat
yhtenäisen K-ryhmän

Keskon toimialat
  • Päivittäistavarakauppa
  • Rauta- ja erikoiskauppa
  • Autokauppa

Keskon päätoimipaikka sijaitsee
Helsingissä

 


K-ryhmällä on yli 1 500 kauppaa
ja 1,3 miljoonaa asiakasta päivässä

Paikallinen K-kauppiasyrittäjä vastaa oman kauppansa toiminnasta

Kesko toimii kahdeksassa maassa ja työllistää
noin 20 000 henkilöä

Keskeisiä tunnuslukuja
Talous20152014201320122011
Liikevaihto, milj. €8 6799 0719 3159 6869 460
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä, milj. €244,5232,6238,8230,0278,9
Tulos ennen veroja, milj. €188145242210282
Tulos/osake ilman kertaluonteisia eriä, laimentamaton, €1,701,651,681,471,84
Osinko/osake, €2,50*1,501,401,201,20
Sidotun pääoman tuotto ilman kertaluonteisia eriä, %11,79,99,89,013,1
Oman pääoman tuotto ilman kertaluonteisia eriä, %8,27,67,76,98,8
Liiketoiminnan rahavirta, milj. €276304414382216
Investoinnit, milj. €219194171378425
Omavaraisuusaste, %54,754,554,552,553,9
* Ehdotus yhtiökokoukselle

 

Sidotun pääoman tuotto 11,7 % vakaalla kasvu-uralla

Henkilökunta20152014201320122011
Henkilökunta, keskimäärin18 95519 97619 48919 74718 960
Vakinaisia työntekijöitä, %91,489,389,889,087,4
Kokoaikaisia työntekijöitä, %77,574,271,971,371,5
Maksetut palkat, palkkiot ja sosiaalikulut, milj. €545614611608571
Naisten osuus esimiehistä, Suomi, %5154535151
Koulutuspäivät työntekijää kohden1,11,21,30,91,7
Sairauspoissaolot, päivät työntekijää kohden10,510,511,211,210,7

 

Lähes 17 000 alle 30-vuotiasta nuorta sai meiltä töitä v. 2014–2015

Ympäristö20152014201320122011
Scope 1 ja 2 -päästöt, tuhatta tonnia CO2-ekv188202191205202
Scope 1 ja 2 -päästöt/liikevaihto, tonnia CO2-ekv/milj. €21,622,220,521,221,3
Scope 1 ja 2 -päästöt/henkilökunta keskimäärin, tonnia CO2-ekv/hlö9,910,19,810,410,5
Sähköenergian ominaiskulutus, Suomi, kWh/brm2207205209213219
Lämpöenergian ominaiskulutus, Suomi, kWh/brm27679839590
Jätteiden hyötykäyttöaste, Suomi, %9997959393
Vuosien 2013 ja 2014 päästöluvut ovat tarkentuneet edellisestä raportista

 

Vähennämme kuljetusten päästöjä reittisuunnittelulla, paluukuljetuksilla, kaksitasoisilla perävaunuilla ja taloudellisen ajotavan koulutuksella

Toimitusketju20152014201320122011
Ostetut tavarat, materiaalit ja palvelut, milj. €7 3738 8399 0379 4549 188
Ostot Suomessa toimivilta tavarantoimittajilta, % kaikista ostoista67,268,368,967,967,5
Suorat riskimaaostot, suomalaiset yhtiöt, % kaikista ostoista1,21,51,61,31,8
BSCI-auditointeja / vuosi18716210667134
Pirkka Luomu -tuotteet, kpl134116959973
Pirkka Reilun kaupan tuotteet, kpl4044353938

 

 

Tämä Pirkka Luomu -uutuus tuli kauppoihin syksyllä 2015

K-ryhmän vähittäismyynti sekä kauppojen lukumäärät toimintamaittain

#

toiminnassa

toiminnassa

Kuvaus

Pirkka ja Gasum kierrättävät
yhdessä

K-ruokakauppojen hävikistä tuotettu biokaasu käytetään energiana Pirkka-tuotteiden valmistukseen. Keskon ja Gasumin yhteistyö mahdollistaa K-kaupoille uudenlaisen toimintatavan hävikin hyödyntämiseen. Olemme näin mukana rakentamassa Suomesta biotalouden ja puhtaiden ratkaisujen edelläkävijää.

K-ruoka-mobiilisovellus auttaa asiakasta kaupassa ja kotona

Lokakuussa 2015 julkaistiin uusi K-ruoka-mobiilisovellus, joka tarjoaa henkilökohtaisia etuja ja kauppakohtaisia tarjouksia sekä älykkään ostoslistan. Sovellus helpottaa arkea monella tavalla ja on saatavilla kaikille käyttöjärjestelmille.

Pikkusudet-korisrieha laittoi lapset liikkumaan

Vuoden 2015 alussa solmittu lasten liikkumisen edistämiseen tähtäävä Keskon päivittäistavarakaupan ja Koripalloliiton yhteistyöprojekti sai liikutettua vuoden aikana tuhansia suomalaisia lapsia. Yhteistyö jatkuu myös vuonna 2016.

Uudet palvelut tekevät kaupassakäynnistä entistä kivempaa

Starbucks, Posti ja DHL ovat laajentaneet palveluitaan K-ruokakauppoihin vuoden 2015 aikana. Vetovoimaiset, kumppanien tarjoamat palvelut helpottavat asiointia K-ruokakaupoissa entisestäänkin, kun moni asia hoituu samalla kertaa.

Kaikkien asiakkaiden tarpeet on huomioitava kaupassa

Pääseekö pyörätuolilla kaikkialle kaupassa? Miten näkövammainen suoriutuu maksutilanteista? Seuraavatko vartijat ostoksilla olevia romaneja? Näitä kysymyksiä pohdittiin kuluttajapaneeleissa, joita järjestettiin osana Keskon ihmisoikeusarviointia.

Pirkka- ja K-Menu-tuotteiden laatua valvoo oma laboratorio

Keskon tuotetutkimuslaboratorio valvoo K-ruokakauppojen myymien päivittäistavaroiden laatua. Korkeatasoinen tutkimus varmistaa elintarvikkeiden turvallisuuden.

K-maatalouden koetila edistää kotimaista ruoantuotantoa

K-maatalouden koetilan rooli kotimaisen elintarvikeketjun kehittämisessä on merkittävä. Monet uudet kasvit ovat löytäneet tiensä suomalaiseen tuotantoon ja ruokapöytiin koetilan lajikekehitys- ja tutkimustyön ansiosta.

Venäjän K-raudan työntekijät hyväntekijöinä

Venäjän K-rauta tekee vastuullisuustyötä muun muassa tukemalla lastenkoteja ja koulukoteja Venäjällä. Syksyn 2015 työpajoissa Venäjän K-raudan työntekijät nikkaroivat lasten kanssa yhdessä linnunpönttöjä ja korulippaita.

K-trainee-ohjelma avaa näkymät kansainväliseen kauppaan

– Pari vuotta sitten en olisi voinut kuvitellakaan, että olen mukana kehittämässä Keskon kansainvälistä liiketoimintaa Pietarissa, sanoo K-trainee Leena Fedotov.

Sekä että on muutakin kuin hinta

Ruoka ei ole vain hinta-asia. Se on myös laatua ja elämyksellisyyttä. K-kauppiasyrittäjyys on paikallisten yhteisöjen voimavara, joka antaa paljon myös K-ruokakaupan asiakkaalle.

Tuotteiden ainesosien alkuperän tunteminen on tärkeää

Mistä päin maailmaa tuote on peräisin? Kysymys on yksinkertainen, mutta vastaus ei läheskään aina ole. Pirkka-tuotteita on yli 2 500 ja tuotteilla on tuhansia ainesosia.

Ekorekka tuo tehokkuutta

Keskon päivittäistavarakaupan kuljetuksista vastaavassa Keslogissa otettiin alkuvuodesta 2015 käyttöön uusi Ekorekka, johon mahtuu tavaraa jopa kaksinkertainen määrä normaalirekkaa enemmän. Ensimmäisenä toimintavuotena kaikki sujui suunnitelmien mukaan.

K-rauta Express tuo rautakauppapalvelut suurten asiakasvirtojen äärelle

K-rauta Express -konseptin taustalla on asiakaskäyttäytymisen muutos, jonka tekijöitä ovat muun muassa kaupungistuminen ja perhekoon pienentyminen, verkkokaupan lisääntyminen, väestön ikääntyminen ja yksityisautoilun väheneminen tietyissä asiakasryhmissä.

Dekostudio esittelee tuotteita sisustamisen ja kalustamisen ammattilaisille

Dekostudio on uusi sisustamisen ja kalustamisen ammattilaisten kohtaamispaikka.

VV-Auto on kunnianhimoinen ja innovatiivinen bränditalo

VV-Autolla on 1,1 miljoonaa asiakkuutta Suomessa. Yhteistyö yhden maailman suurimman autokonsernin kanssa takaa monipuoliset ja globaalit kehittymismahdollisuudet. Edustamiamme brändejä ovat Audi, SEAT, Volkswagen, Volkswagen-hyötyautot ja MAN. Huippubrändit vaativat rinnalleen huipputekijät.

K-Myllypuro on aivan uudenlainen kauppa

Helsingin Myllypurossa avattiin syksyllä 2015 täysin uudenlainen K-ruokakauppa. K-Myllypuro ei kuulu mihinkään nykyisistä K-ruokakaupan ketjuista, vaan kyseessä on K-ryhmän testikauppa.

Itäkeskusta rakennetaan yhdessä

Somepormestari, sadonkorjuujuhlat ja nuorten maalaama taideseinä ovat uusia tapoja, joilla paikalliset asukkaat otetaan mukaan rakentamaan Itä-Helsingin uutta keskusta.