Hae keskon vuosiraportista 2015

Päivittäistavara­­­­kauppa

K-ruokakaupat tarjoavat asiakkailleen sekä edullista että laadukasta ruokaa. Tavoitteena ovat Suomen laadukkaimmat ruokakaupat, joiden asiakaspalvelusta vastaavat noin 900 K-ruokakauppiasta paikallisesti räätälöidyillä kaupoillaan. Keskon päivittäistavarakauppa ja K-ruokakaupat toimivat yhteistyössä tehokkaalla ketjuliiketoimintamallilla.

Päivittäistavarakaupalla on toimintaa Suomessa ja Venäjällä. Henkilöstömäärä vuoden 2015 lopussa oli 8 364.  K-ryhmä (Kesko ja K-kauppiaat) on toiseksi suurin toimija Suomen päivittäistavarakaupassa noin 33 %:n markkinaosuudella.

K-ruokakaupoissa käy päivittäin noin 900 000 asiakasta, joiden odotuksissa korostuvat monipuolinen ja laadukas valikoima, asioinnin helppous, edullisuus ja vastuullisuus. Asiakas ja laatu ovatkin K-ruokakauppojen kaiken toiminnan keskiössä ja tavoitteena ovat Suomen laadukkaimmat ruokakaupat.

 

#

Keskon päivittäistavarakaupan ja K-ruokakauppiaiden yhteistyö perustuu ketjutoimintaan, jolla taataan asiakaslähtöisyys, liiketoiminnan tehokkuus ja kilpailuetujen toteutuminen. Keskon keskeisiä tehtäviä ovat tuotteiden keskitetty hankinta, valikoimanhallinta, logistiikka sekä ketjukonseptien ja kauppapaikkaverkoston kehittäminen. Kesko sopii myös pitkäaikaiset yhteistyömallit erilaisten kumppaniyritysten kanssa. Keskitetty toiminta takaa tehokkaan kilpailukyvyn.

Paikallisten K-ruokakauppiaiden tehtävänä on räätälöidä kauppansa mahdollisimman hyvin paikalliset asiakastarpeet huomioivaksi. K-kauppiaat huolehtivat oman kauppansa valikoimista, asiakkaiden palvelusta, henkilökunnan osaamisesta, tuotteiden laadusta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta. K-kauppiaat rakentavat paikallisten asiakkaidensa tarpeita vastaavan valikoiman sekä palvelun heidän toiveitaan kuunnellen ja asiakastietoa hyödyntäen. K-ruokakauppias täydentää ketjunsa yhteistä valikoimaa esimerkiksi paikallisilta tuottajilta saatavalla lähiruoalla.

Keskon ja K-ruokakauppiaiden yhdessä kehittämät digitaalisen kaupan palvelut tarjoavat asiakkaille ideoita ja inspiraatioita ruoanlaittoon sekä helpompia tapoja ruokaostoksien tekemiseen. K-ruoka-mobiilisovellus tarjoaa henkilökohtaisia etuja, kauppakohtaisia tarjouksia ja älykkään ostoslistan, joka suosittelee asiakkaan usein ostamia tuotteita, sekä lähes 6 000 reseptiä ohjeineen. K-ruokakauppojen verkkokaupan sekä Tilaa ja nouda -palvelujen verkosto kasvaa edelleen. Asiakkaan hyödynnettävissä on tutun kaupan laaja valikoima ja edulliset hinnat myös verkossa.

 

toiminnassa:
SEKÄ ETTÄ ON MUUTAKIN KUIN HINTA

Ruoka ei ole vain hinta-asia. Se on myös laatua ja elämyksellisyyttä. K-kauppiasyrittäjyys on paikallisten yhteisöjen voimavara, joka antaa paljon myös K-ruokakaupan asiakkaalle.

K-ryhmä lähti rakentamaan vuoden 2015 alussa yhdessä asiakkaidensa ja tavarantoimittajiensa kanssa entistäkin rikkaampaa suomalaista ruokakulttuuria. K-ruokakauppiaat ympäri Suomea tarjoavat suomalaisille kuluttajille sekä edullista hintaa että laatua, tuoreutta, kotimaisuutta ja monipuolisuutta.

Yhtenä näkyvimpänä toimenpiteenä Sekä että -ajattelussa näyttäytyi Tuottajalle kiitos -toimintamalli. Tuottajalle kiitos -toimintamallin tarkoituksena on nostaa esille suomalaista ruoantuotantoa ja herättää keskustelua suomalaisen maatalouden hyvinvoinnista. Marras- ja joulukuussa K-kauppojen asiakkaat pystyivät ostamaan jouluostosten yhteydessä yhden euron maksavan Tuottajalle kiitos -possukortin, jonka tuoton K-ryhmä tilitti kolminkertaisena ja lyhentämättömänä suomalaisille sikatilallisille yhteistyössä MTK:n ja lihatalojen kanssa.

Sekä että -ajattelua edustivat myös jo vakiintuneet Lähiruokatreffit, joita järjestettiin vuonna 2015 kuudella paikkakunnalla. Tapahtumissa K-kauppiaat ja lähialueen tuottajat verkostoituvat. Tapahtumia jatketaan myös vuonna 2016.

Katso video

Lue lisää

Päivittäistavarakaupan kilpailuedut

  • Kauppakohtainen liikeidea - K-ruokakauppojen räätälöiminen paikallisen asiakaskysynnän mukaisesti
  • Parhaimmat tuoreosastot ja laajimmat valikoimat
  • K-kauppiasyrittäjyys takaa toiminnan asiakaslähtöisyyden
  • Edulliset ja laadukkaat Pirkka- ja K-Menu-tuotteet
  • Kotimaisuus ja vastuullisuus – noin 80 % valikoimista on suomalaisia
  • Laaja valikoima asiakkaan arkea helpottavia digitaalisia palveluja sekä kattava ruoan verkkokauppaverkosto
  • Tehokas asiakasdialogi – jopa miljoona asiakaspalautetta vuodessa

 

Ketjut

K-citymarket

K-citymarket on suomalainen moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset ja laajat valikoimat elintarvikkeita sekä käyttötavaraa. K-citymarket tunnetaan parhaista tarjouksistaan, paikallisista valikoimistaan ja ruokaosaamisestaan.

K-supermarket

K-supermarket on tavallista parempi ruokakauppa, joka on sekä laadukas että edullinen helpon asioinnin ostospaikka. Vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen henkilökunta, kattava palvelu, laajimmat valikoimat sekä suomalaiset tuotteet.

K-market

K-market on luotettava, palveleva, paikallinen ja asiakasta lähellä oleva lähikauppa. K-market tarjoaa asiakkaille päivittäiseen arkeen liittyvät monipuoliset ruokavalikoimat ja lähipalvelut.

K-ruoka, Venäjä

Venäjällä toimivien K-ruoka-kauppojen kilpailuetuina ovat tuoreet, laadukkaat ja laajat valikoimat. K-ruoka-kauppoja on yhdeksän Pietarin alueella.

Kespro

Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan (HoReCa) tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tarjoaa asiakkailleen monipuoliset hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut.

Markkinat

Suomen päivittäistavarakaupan markkinat olivat vuonna 2015 noin 16,6 miljardia euroa (sis. alv), ja niiden arvioidaan laskeneen noin 1 % (alv 0 %, Keskon oma arvio).

Foodservice-markkinan (aiemmin HoReCa) arvioidaan vuonna 2015 hieman laskeneen edellisestä vuodesta (Keskon oma arvio). 

Markkinaosuudet

Ruokakauppa

Markkinaosuus Suomessa noin 33 % (Keskon oma arvio)
Kilpailijat: Prisma, S-market ja Alepa/Sale (S-ryhmä), Valintatalo, Siwa (Suomen Lähikauppa Oy), Lidl, Stockmann sekä M-ketjun myymälät.

K-citymarketin käyttötavara

Markkinaosuutta ei voida luotettavasti laskea
Kilpailijat: tavaratalot, hypermarketit, erikoisliikeketjut ja verkkokaupat.

Foodservice

Kespro, Suomi
Markkinaosuuden arvioidaan vahvistuneen ja olevan noin 22 % (Keskon oma arvio)
Kilpailijat: Meira Nova, Metro-tukku, Heinon Tukku, Suomen Palvelutukkurit.

toiminnassa:
Tuotteiden ainesosien alkuperän tunteminen on tärkeää

Mistä päin maailmaa tuote on peräisin? Kysymys on yksinkertainen, mutta vastaus ei läheskään aina ole. Pirkka-tuotteita on yli 2 500 ja tuotteilla on tuhansia ainesosia.

Keskon tavoitteena on tunnistaa tuotteiden koko toimitusketju ja varmentaa myös tuotteiden ainesosien vastuullisuus. Siksi keväällä 2015 aloitettiin päivittäistavaroiden omien merkkien ainesosien alkuperän kartoitustyö.

Kauppatieteiden opintojen loppuvaiheessa ollut Sohvi Vähämaa sai keväällä 2015 toimeksiannon kartoittaa Keskon päivittäistavarakaupan omien merkkien ainesosien alkuperämaat.

Sohvi ryhtyi tekemään ainesosien riskiarviointia tuoteryhmä kerrallaan. Joistain tuotteista ainesosien alkuperä oli jo aiemmin hyvin selvillä, mutta toisissa huonommin ja vaati enemmän selvittelyjä.

– Yhden tuotteen selvitteleminen voi viedä aikaa, sillä esimerkiksi muroissa tai kekseissä voi helposti olla 20–30 ainesosaa, jotka tulevat eri puolilta maailmaa. Yhteistyö tuotepäälliköiden ja tavarantoimittajien kanssa on sujunut mainiosti ja puuttuvat alkuperätiedot ovat täydentyneet hyvin, Sohvi sanoo.

Vuoden 2015 loppuun mennessä Sohvi oli selvittänyt kaikkien Pirkka- ja K-Menu-tuotteiden ainesosien alkuperämaat. Jatkossa ainesosakartoitus tehdään jo silloin, kun uutta tuotetta ollaan ottamassa valikoimiin.

Riskimaista tuleviin tuotteisiin kiinnitetään erityistä huomiota, vaikka tuonti riskimaista onkin määrällisesti pientä (1,2 % Keskon kaikista ostoista vuonna 2015).

– Ainesosien määrä on niin suuri, että teemme riskianalyysin. Arvioimme riskimaatyökalun avulla, minkä tuotteiden kohdalla riskimaasta peräisin olevan ainesosan vastuullisuus vaatii lisäselvitystä. Lähdemme sitten yhdessä tavarantoimittajien kanssa varmentamaan niiden tuotannon vastuullisuuden, Sohvi kertoo.

Lue lisää
Tiesitkö, että:
  • K-ruoka-mobiilisovellus nousi Suomen App Storen latauslistan ykköseksi heti lanseerausviikollaan lokakuussa 2015. Sovelluksesta on olemassa myös Android ja Windows Phone -versio. Maaliskuun 2016 alussa sovelluksen oli ladannut jo 120 000 asiakasta.
  • Suomalaisen ruoantuotannon puolesta puhuminen on K-ryhmälle ensiarvoisen tärkeää, sillä K-ruokakaupoissa myytävistä tuotteista noin 80 % on Suomessa valmistettuja. Keskon syksyllä 2015 lanseeraaman Tuottajalle kiitos -toimintamallin tarkoituksena on nostaa esille suomalaista ruoantuotantoa ja herättää keskustelua suomalaisen maatalouden hyvinvoinnista.
  • Helsingin Myllypurossa avattiin marraskuussa 2015 uudenlainen K-ruokakauppa. K-Myllypuro on K-ryhmän testikauppa, joka ei kuulu mihinkään nykyisistä K-ruokakaupan ketjuista. K-Myllypurossa kokeillaan rohkeasti erilaisia ruokakaupan konsepteja ja malleja. Asiakkaat pääsevät vaikuttamaan päätöksiin: siihen, miten kauppa, sen valikoimat ja palvelut tulevaisuudessa kehittyvät.
Omat merkit vuonna 2015
  • Pirkka-tuotteita: 2 551
  • Pirkka Luomu -tuotteita: 117
  • Uusia Pirkka-tuotteita lanseerattiin: 195
  • K-Menu-tuotteita: 291

Toiminnassa:
EKOREKKA TUO TEHOKKUUTTA

Keskon päivittäistavarakaupan kuljetuksista vastaavassa Keslogissa otettiin alkuvuodesta 2015 käyttöön uusi Ekorekka, johon mahtuu tavaraa jopa kaksinkertainen määrä normaalirekkaa enemmän. Ensimmäisenä toimintavuotena kaikki sujui suunnitelmien mukaan.

Ekorekan avulla saadaan parannettua merkittävästi logistista tehokkuutta, kun kerralla pystytään kuljettamaan enemmän perinteiseen yhdistelmärekkaan verrattuna. Pitkien etäisyyksien Suomessa päivittäistavaroiden lämpötilasäädellyt elintarvikekuljetukset ovat haastavia.

 – Ensimmäinen vuosi sujui kuten suunniteltiin, eikä vastoinkäymisiä ole ilmennyt. Muilta tiellä liikkujiltakaan ei ole tullut normaalia suuremmasta rekasta valituksia, kertoo Keslogin ympäristö- ja turvallisuuspäällikkö Toni Pelin.

Kuljetusten aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat yksi merkittävimmistä ympäristövaikutuksista. Ekorekan mahdollistama suuri tavaramäärä pienentää kuljetuskertoja ja tätä kautta myös päästöjä. Ekorekalla saadaan vähennettyä jopa 600 kuljetuskertaa eli 360 000 ajettua kilometriä vuosittain Etelä- ja Pohjois-Suomen välillä.

Ekorekan pituus on 34 metriä ja massa täydessä kuormassa 90 tonnia. Se liikennöi Vantaan keskusvarastojen ja Oulun jakelualueen Kempeleen terminaalin välillä.

Lue lisää tehokkaasta kuljetuskalustosta.

Lue lisää

Strategiset painopisteet

Strateginen tavoite

K-ruokakaupat uudistuvat

  • Kaikkien K-ruokakauppaketjujen laatumielikuvan vahvistaminen – painopisteet tuoreudessa, kotimaisuudessa ja palvelussa
  • Investoinnit lähikauppaverkostoon
  • Jokaisen K-ruokakaupan räätälöinti paikallisten asiakastarpeiden mukaisesti
Mitä teemme

 

  • Kauppakonseptien ja lähikauppaverkoston uudistaminen sekä uusien kauppojen avaaminen
  • Ruokakesko on sopinut ostavansa Suomen Lähikauppa Oy:n osakekannan; yrityskaupan arvioidaan toteutuvan vuoden 2016 ensimmäisellä vuosipuoliskolla
  • Uuden liikenneasemakonseptin toteuttaminen
  • Helsingin Myllypurossa avautui testikauppa, jonka tavoitteena on kehittää kokonaan uudenlainen päivittäistavarakaupan konsepti Suomeen
  • Uusia kumppaneita K-ruokakauppojen yhteyteen, kuten Starbucks, Posti, DHL ja K-rauta Express

Laatu- ja hintamielikuvan parantaminen

  • Jokainen asiakas saa K-ruokakaupasta edullisen ostoskorin jokaisella ostoskerralla 
  • Laatu- ja palvelutason parantaminen
  • Asiakasdialogin vahvistaminen
  • Asiakastyytyväisyyden parantaminen

 

  • Sekä että -ajattelu: tarjoamme asiakkaillemme sekä edullista että laadukasta ruokaa
  • Kasvatamme omien merkkien valikoimaa edelleen
  • Houkuttelevat tarjoukset
  • Toiminnan kehittäminen asiakaspalautteiden pohjalta

K-ruokakauppojen digitaalisten palvelujen lisääminen

  • Asiakkaalle merkitykselliset mobiilipalvelut ja yksilöllinen markkinointi
  • Ruoan verkkokaupan kasvattaminen ja uusien ratkaisujen tuominen asiakkaan ulottuville

 

  • K-ruoka-mobiilisovelluksen lanseeraus
  • Asiakkaiden palkitseminen
  • Ostohistoriaan perustuvat henkilökohtaiset tarjoukset 
  • Tilaa ja nouda -palvelut laajentuvat edelleen joka puolella Suomea

Kauppiasmallin uudistaminen

  • Varmistetaan, että kauppiasyrittäjyys on jatkossakin kannattavaa ja kiinnostavaa

 

  • Kauppakohtaiset liikeideat vastaavat paikalliseen asiakaskysyntään
  • Kauppiailla jatkossa mahdollisuus useampaan kauppaan

Kespron liiketoiminnan kasvattaminen

  • Kansainvälisen yhteistyön vahvistaminen
  • Markkina-aseman vahvistaminen edelleen

 

  • Tiivis yhteistyö K-ruokakauppojen kanssa
  • Uudet kumppanuudet ja kansainvälinen yhteistyö

Venäjän toiminnan kasvattaminen

  • Suomen lisäksi kasvua Venäjän markkinoilta

 

  • Kasvu ja kannattavuuden parantaminen Pietarin alueella
  • Hyvien kokemustemme pohjalta Venäjä-strategian toteuttaminen jatkuu
  • Jokaista uutta investointia harkitaan tarkkaan

Sidosryhmä­puheenvuoro: Kuluttajat haluavat kotimaista ruokaa

Ruoka kiinnostaa kuluttajia. Tutkimusten mukaan suomalaisten kuluttajien luottamus kotimaiseen ruokaan on vahva. Tämä luottamus ei ole syntynyt aiheetta eikä ilman työtä.

Suomessa on noin 50 000 aktiivimaatilaa. Suomalaisen ruoantuotannon tavoitteena on tuottaa laadukasta ja maukasta ruokaa. Eläin- ja kasviterveyden kannalta suotuisten pohjoisten olosuhteiden lisäksi viljelijät investoivat vuosittain miljoonia euroja esimerkiksi salmonellavapauden säilyttämiseksi ja eläinten hyvinvoinnin parantamiseksi. Ympäristövaatimusten ja eläinten hyvinvoinnin osalta suomalaiset ruoantuotantovaatimukset ovat maailmanlaajuisessa vertailussa hyvin tiukat. Näiden vaatimusten noudattaminen on osa tuottajien yritysvastuuta, mutta se ei toteudu ilman kustannuksia.  

Viime vuosina maatalouden kannattavuus on ollut surkea. Jotta suomalainen kuluttaja saisi jatkossakin kotimaista ruokaa, maatalouden kannattavuutta on pystyttävä parantamaan. Viljelijät yrittäjinä omilla tiloillaan ovat tässä avaintoimijoita.

Kaupalla on vahva rooli elintarvikeketjussa ja se vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen. Sillä on myös oma vastuunsa suomalaisen elintarvikeketjun tulevaisuudesta. Pelkkä halpojen hintojen tavoittelu johtaa huonoon lopputulokseen myös kuluttajien kannalta.

Kesko on näyttänyt hyvää esimerkkiä nostamalla ruoan laatua ja kotimaisuuden merkitystä ruokakeskusteluun ja toteuttamalla muun muassa yhdessä tuottajien kanssa Tuottajalle kiitos -kampanjan, jossa kuluttajilla oli mahdollisuus suoraan tukea suomalaisia tuottajia. 

Antti Sahi, toiminnanjohtaja, MTK ry

Lue lisää
Päivittäistavarakauppa lukuina
LukumääräMyynti (alv 0 %),
milj. €
Vähittäismyynti ja kauppojen lukumäärät2015201420152014
K-citymarket, elintarvike81811 5051 505
K-citymarket, käyttötavara8182*575581
K-supermarket2192181 7161 725
K-market (sis. liikenneasemat)4764441 1891 216
K-ruoka, Venäjä95106103
Muut*108164122161
Päivittäistavarakauppa, vähittäismyynti5 2145 292
Kespro779780
Päivittäistavarakauppa yhteensä8939135 9936 072
* Sisältää verkkokaupan
Päivittäistavarakaupan avainluvut20152014
LiikevaihtoMilj. €4 6734 754
LiikevoittoMilj. €249,4216,2
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriäMilj. €177,5223,2
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä liikevaihdosta%3,84,7
InvestoinnitMilj. €12998
Sidottu pääomaMilj. €8711 007
Sidotun pääoman tuotto ilman kertaluonteisia eriä%20,422,2
Henkilökunta keskimäärin6 4206 176
Kiinteistöt20152014
Omistuskohteet, pääomatMilj. €639880
Omistuskohteet, pinta-ala1 000 m2410586
Vuokrakohteet, vuokravastuuMilj. €1 9061 503
Vuokrakohteet, pinta-ala1 000 m21 4051 279