Hae keskon vuosiraportista 2015

TUNNISTAMME TOIMINTA­YMPÄRISTÖMME
RISKIT JA MAHDOLLISUUDET

Kaupan alan toimintaan vaikuttavat useat globaalit megatrendit digitaalisesta murroksesta ilmaston­muutokseen. Tunnistamalla K-ryhmän toimintaan vaikuttavat trendit Kesko pystyy ennakoimaan tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia tehokkaasti ja vastaamaan niihin entistäkin paremmin.

Globaalit megatrendit

 

K-Ryhmän toimintaan vaikuttavat trendit

Kansainväliset yhteen tavara-alaan keskittyvät kauppakonsernit haastavat paikalliset toimijat
  • Hintakilpailun kiristyminen
  • Hidas talouskasvu ja kulutuskysynnän lasku
  • Ostoskorissa suositaan edullisia tuotteita
  • Kaupan omien merkkien myynti kasvaa
Mitä teemme
  • Keskitymme nykyistä rajallisempaan määrään liiketoimintoja
  • Toimimme entistä tehokkaammin ja laadukkaammin
  • Kehitämme omia merkkituotteita edelleen

Kuluttajien kyky tehdä analyyttisiä ostopäätöksiä on kasvanut
  • Valikoimien, hintojen ja saatavuuden läpinäkyvyys
  • Some-kanavien merkitys: tiedonsaanti, kokemustenvaihto ja vuorovaikutus
  • Tuotteiden alkuperä ja vastuullisuus tärkeitä valintaperusteita
  • Laatu ja ruoan terveellisyys
Mitä teemme
  • Annamme selvät asiakaslupaukset ja toteutamme ne – palvelu, laatu, hinta
  • Tarjoamme kattavat tuote-, hinta- ja saatavuustiedot digitaalisissa kanavissa

Digitaaliset palvelut keskeisessä roolissa
  • Asioinnin helppous
  • Palvelujen saatavuus 24/7 paikasta riippumatta
  • Kohdennettu, asiakastietoon perustuva markkinointi
Mitä teemme
  • Tarjoamme entistä paremman  asiakaskokemuksen hyödyntämällä  mobiilipalveluiden, verkkopalveluiden ja digitaalisen markkinoinnin mahdollisuudet

Väestörakenteen muutokset yhdistettynä kuluttajakäyttäytymisen muutokseen tekevät asiakaskäyttäytymisestä entistä yksilöllisempää
  • Väestön ikääntyminen
  • Yhden henkilön talouksien määrän kasvu
  • Kaupungistuminen
  • Monikulttuurisuuden lisääntyminen
Mitä teemme
  • Luomme uusia konsepteja ja kauppiasmalleja ja hyödynnämme asiakastietoa aiempaa laajemmin

Vastuullisuus yhdistettynä vahvaan identiteettiin ja houkutteleviin brändeihin on entistä enemmän toiminnan edellytys jokaisessa liiketoiminnassa
  • Hyvä hallinnointitapa
  • Avoin viestintä
  • Vastuulliset toimintaperiaatteet
  • Ilmastonmuutokseen sopeutuminen, energiatehokkuus ja kiertotalous
  • Hankintaketjujen hallinta
  • Vastuullinen sijoittaminen
Mitä teemme
  • Huolehdimme siitä, että vastuullisuus toteutuu kaikessa toiminnassamme
  • Vahvistamme yritysidentiteettiä ja ydinbrändejä

toiminnassa:
Pirkka ja Gasum kierrättävät yhdessä

K-ruokakauppojen hävikistä tuotettu biokaasu käytetään energiana Pirkka-tuotteiden valmistukseen. Keskon ja Gasumin yhteistyö mahdollistaa K-kaupoille uudenlaisen toimintatavan hävikin hyödyntämiseen. Olemme näin mukana rakentamassa Suomesta biotalouden ja puhtaiden ratkaisujen edelläkävijää.

Katso video

Toiminnassa:
K-RUOKA-MOBIILISOVELLUS AUTTAA ASIAKASTA KAUPASSA JA KOTONA

Lokakuussa 2015 julkaistiin uusi K-ruoka-mobiilisovellus, joka tarjoaa henkilökohtaisia etuja ja kauppakohtaisia tarjouksia sekä älykkään ostoslistan. Sovellus helpottaa arkea monella tavalla ja on saatavilla kaikille käyttöjärjestelmille.

Julkaisunsa jälkeen K-ruoka-sovellus kipusi nopeasti ladatuimpien ilmaissovellusten listoille Suomessa. Vuoden 2015 loppuun mennessä sovellus oli saatavilla iPhonen, Windows Phonen ja Androidin käyttöjärjestelmille. Maaliskuun 2016 alussa sovelluksen oli ladannut jo 120 000 asiakasta.

Henkilökohtaisten etujen ja tarjousten lisäksi sovellus suosittelee asiakkaalle sellaisia tuotteita, joista asiakas olisi ostohistoriansa perusteella kiinnostunut. Lisäksi sovelluksesta löytyy suoraan lähes 6 000 ruokareseptiä.

Ostoslista päivittyy reaaliaikaisesti ja on jaettavissa useammalle laitteelle K-Plussa-korttitalouden sisällä.

– K-ruokakaupan asiakas on saanut aiemmin lähikauppansa tarjoukset sähköpostitse alkuviikosta. Nyt toimme rinnalle mobiilisovelluksen, jossa omat henkilökohtaiset edut ja kaupan muut tarjoukset ovat näppärästi näkyvillä ja lisättävissä suoraan ostoslistalle, kertoo myyntijohtaja Mika Kakko Keskon päivittäistavarakaupasta.

Sovellus tarjoaa myös ideoita ja inspiraatiota ruoanlaittoon. Erikoisruokavaliot sisältävän reseptihaun lisäksi sovellus ehdottaa suosituimpia, sesongin raaka-aineista valmistettuja, ajankohtaisia sekä helppoja ja edullisia reseptejä käyttäjilleen.

Palokankaan perhe testasi K-ruoka-mobiilisovellusta ja antoi kommentteja Pirkka-lehdessä tammikuussa 2016:

– Oli hyvä, kun etsin reseptin ja klikkasin, sain tarvittavat aineet suoraan ostoslistalle. Kaupassa tuotteita on helppo klikata listalta pois ja voi seurata, mitä vielä puuttuu. Sovellusta voi käyttää myös ajankuluksi ja miettiä, mitä ruokaa tekisi, arvioi Mari Palokangas.

Lue lisää

Kesko ottaa huomioon arvoketjunsa vaiheet ja vaikutukset

Keskon tavoitteena on toimia kestävästi ja vastuullisesti kaikissa arvoketjunsa vaiheissa. Omien välittömien vaikutusten lisäksi Keskon arvoketju synnyttää merkittäviä välillisiä vaikutuksia.

Keskon arvoketju

Raaka-aineet
Kesko Raaka-aineet
Tuotanto
Kesko Tuotanto
Logistiikka
Kesko Logistiikka
K-kauppa
Kesko K-kauppa
Asiakas, palvelut ja tuotteet
Kesko Asiakas, palvelut ja tuotteet
Kierrätys
Kesko Kierrätys

Edistämme toiminnallamme luonnonvarojen kestävää käyttöä. Suosimme paikallisia ostoja.

Varmistamme hankintaketjumme vastuullisuuden. Huomioimme terveellisyys- ja ympäristönäkökohdat valikoimapäätöksissämme.

Kuljetamme ja varastoimme tavaramme tehokkaasti. Ekorekoilla ja reittisuunnittelulla pienennämme kuljetustemme päästöjä.

Kesko ja K-kauppiaat työllistävät kymmeniätuhansia ja luovat hyvinvointia paikalliseen yhteisöön. Kattava kauppaverkostomme palvelee lähellä asiakkaitamme.

Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että asioidessaan K-kaupassa he tekevät vastuullisia valintoja. Tarjoamme laadukkaita tuotteita ja asiakkaiden arkea helpottavia digitaalisia palveluita.

Hyödynnämme toiminnassamme syntyneet jätteet. Autamme asiakkaitamme pienentämään omia ympäristövaikutuksiaan.

Taustaviiva
 

Keskon arvoketju

Kesko Raaka-aineet
Raaka-aineet

Edistämme toiminnallamme luonnonvarojen kestävää käyttöä. Suosimme paikallisia ostoja.

Kesko Tuotanto
Tuotanto

Varmistamme hankintaketjumme vastuullisuuden. Huomioimme terveellisyys- ja ympäristönäkökohdat valikoimapäätöksissämme.

Kesko Logistiikka
Logistiikka

Kuljetamme ja varastoimme tavaramme tehokkaasti. Ekorekoilla ja reittisuunnittelulla pienennämme kuljetustemme päästöjä.

Kesko K-kauppa
K-kauppa

Kesko ja K-kauppiaat työllistävät kymmeniätuhansia ja luovat hyvinvointia paikalliseen yhteisöön. Kattava kauppaverkostomme palvelee lähellä asiakkaitamme.

Kesko Asiakas, palvelut ja tuotteet
Asiakas, palvelut ja tuotteet

Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että asioidessaan K-kaupassa he tekevät vastuullisia valintoja. Tarjoamme laadukkaita tuotteita ja asiakkaiden arkea helpottavia digitaalisia palveluita.

Kesko Kierrätys
Kierrätys

Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että asioidessaan K-kaupassa he tekevät vastuullisia valintoja. Tarjoamme laadukkaita tuotteita ja asiakkaiden arkea helpottavia digitaalisia palveluita.

Toimintaympäristöön liittyviä mahdollisuuksia ja riskejä

Alla on esitelty Keskon toimintaan liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia.
Painamalla alla olevia otsikoita pääset tutustumaan riskeihin
ja mahdollisuuksiin tarkemmin.

Monikanavaisuuden merkitys kasvaa vähittäiskaupassa

Verkkokauppa ja digitaaliset palvelut kasvattavat suosiotaan asiakkaiden asioinnissa. Verkkokauppa lisää hintojen läpinäkyvyyttä ja kuluttajien vaihtoehtoja. Tuotteiden ja palveluiden ostaminen ja markkinointi on yksilöllisempää ja tapahtuu entistä enemmän verkossa.

Mahdollisuudet

Verkkokauppa ja digitaaliset palvelut yhdistettynä kattavaan kauppapaikkaverkostoon luovat edellytykset erinomaiseen asiakaspalveluun K-ryhmässä.

Tavoitteena on palvella asiakasta mahdollisimman hyvin ostoprosessin eri vaiheissa ajasta ja paikasta riippumatta.

Keskon strategian mukaisesti tavoitteena on tarjota asiakkaille kaupan alan paras monikanavainen asiointikokemus.

Kesko kehittää ostokäyttäytymiseen perustuvaa kohdennettua sähköistä asiakasmarkkinointia ja lisää tuotetietojen saatavuutta verkossa asiakastyytyväisyyden parantamiseksi sekä myynnin kasvattamiseksi.

Riskit

Verkkokaupan kannattavuuden haasteita ovat muun muassa logististen toimintamallien kustannustehokkuus ja nykyisten kauppapaikkojen soveltuvuus verkkokaupan logistiikkaan.

Verkkokaupan ja digitaalisten palveluiden jatkuva muutos asettaa erityisiä haasteita uusien palveluiden nopealle kehittämiselle.

Kauppapaikkahankkeita voivat hidastaa kaavoittamis- ja lupamenettelyt sekä tonttien saatavuus ja hinta.

Verkkokaupan kasvaessa tai markkinatilanteen muuttuessa riskinä on, että kivijalkakauppaan pohjautuvan ketjun tai kauppapaikan toiminta muuttuu kannattamattomaksi.

Taloudellinen toimintaympäristö

Keskon tavoitteena ovat strategian mukaisesti myynnin kasvattaminen ja investoinnit erityisesti Keskon kolmella strategisella kasvualueella: päivittäistavarakaupassa, rauta- ja sisustuskaupassa sekä autokaupassa. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää asiakaslähtöistä toimintaa ja hyvää kustannustehokkuutta Keskon kaikissa liiketoiminnoissa. Kasvun kannalta keskeistä ovat markkinaosuuden kasvattaminen Suomen päivittäistavarakaupassa, rauta- ja sisustuskaupan kasvattaminen Euroopassa, markkinajohtajuuden vahvistaminen Suomen autokaupassa sekä sähköisen kaupan ja palveluiden kehittäminen.

Mahdollisuudet

Keskon strategiassa korostuvat asiakaslähtöisyys ja laatu kaikessa tekemisessä kilpailukykyisen hinnan lisäksi.

Keskon vahva taloudellinen asema ja nettovelaton tase luovat erinomaiset mahdollisuudet toiminnan kehittämiselle.

Kesko näkee Venäjän pitkällä aikavälillä mahdollisuutena ja jatkaa tarkkaan harkittuja investointeja Venäjälle.

Riskit

Suomen talouden heikot näkymät, julkisen sektorin velkaantumisesta aiheutuvat verojen ja julkisten maksujen korotukset sekä työttömyyden kasvu heikentävät ostovoimaa ja kuluttajaluottamusta sekä voivat aiheuttaa pitkäkestoisen laskun kysynnän tasossa. Tällä olisi kielteisiä vaikutuksia erityisesti Keskon kotimaan rauta- ja erikoiskaupassa sekä autokaupassa. Päivittäistavarakaupassa hinnan merkitys korostuu entisestään. 

Keskon maa- ja toimialakohtaisissa markkinakehityksissä on suuria eroja.

Venäjän talouskehitykseen liittyy suurta epävarmuutta, ja Venäjän poliittiset ja maakohtaiset riskit ovat nousseet.

Vähittäiskaupan kehitys Keskon toimintamaissa 2013–2015

Vähittäiskauppa ilman moottoriajoneuvoja, muutos-%, deflatoidut luvut
Lähteet: Eurostat, Rosstat Venäjän osalta

Hankintaketjut

Hankintaketjujen läpinäkyvyyden ja vastuullisuuden merkitys on korostunut.

Asiakkaille on tarpeen tarjota entistä tarkempaa tietoa tuotteiden alkuperästä ja valmistustavasta. On huolehdittava, että vastuullisuus toteutuu kaikessa toiminnassa ja koko toimitusketjussa. Myös tuoteturvallisuuden hallinnan koko toimitusketjussa on oltava aukotonta ja jäljitettävää.

Mahdollisuudet

Verkostoituminen tavaran- ja palveluntoimittajien kanssa edellyttää toimitusketjun kaikkien osapuolien noudattavan yhteisiä arvoja, tavoitteita ja toimintatapoja sekä sitoutumista kansainvälisiin vastuullisuuden varmentamismenettelyihin.

Vastuullisuusviestinnällä, kauppojen K-vastuullisuuskonseptilla ja pakkausmerkinnöillä voidaan auttaa asiakkaita tekemään vastuullisia ostopäätöksiä.

Huolellisella ja jäljitettävällä tuoteturvallisuuden hallinnalla ja laadunvarmistuksella vahvistetaan asiakkaiden luottamusta K-ryhmään.

Riskit

Toimitusketjussa tapahtuvat rikkomukset sosiaalisen vastuun tai ympäristövastuun hallinnassa voivat aiheuttaa ihmisoikeusloukkauksia, ympäristövahinkoja, taloudellisia tappioita, asiakkaiden, omistajien ja sijoittajien luottamuksen menetystä sekä vaikeuttaa vastuullisuustyötä ja sen uskottavuutta.

Mikäli tuoteturvallisuuden hallinta epäonnistuu tai toimitusketjun laadunvarmistus pettää, voi seurauksena olla taloudellisia tappioita, asiakkaiden luottamuksen menettäminen tai pahimmassa tapauksessa asiakkaiden terveyden vaarantuminen.

Ilmastonmuutoksen vaikutukset

Ilmastonmuutos aiheuttaa niin elinympäristöön, sääntelyyn kuin mainetekijöihin vaikuttavia riskejä ja mahdollisuuksia.

Kiinteistöjen sähkö- ja lämpöenergian tuotannossa syntyvät päästöt ovat merkittävä osa Keskon ja K-ryhmän kauppojen ympäristövaikutuksista. Keskon ympäristö- ja energiapolitiikan mukaisesti kiinteistötoiminnot kehittävät yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa kiinteistöjen uudisrakentamiseen, korjaamiseen ja konseptimuutoksiin sekä ylläpitoon ja käyttöön ratkaisuja, jotka vähentävät kiinteistöjen elinkaarenaikaista materiaalien ja energian kulutusta. Autamme myös asiakkaitamme löytämään energiatehokkaita ratkaisuja. Lue lisää energiaratkaisuista.

Mahdollisuudet

Kesko hyödyntää kiinteistöissä syntyvän hukkalämmön, kuten kaupan kylmälaitteita jäähdytettäessä syntyvän lauhdelämmön, tehokkaasti lämmittämiseen käyttäen uusinta teknologiaa.

Kesko tutkii aktiivisesti uusiutuvien energialähteiden käyttöä. Esimerkiksi maaperän ja veden käyttö lämpö- ja kylmävarastoina sekä aurinkoenergian hyödyntäminen ovat teknisten ratkaisujen kehittyessä yhä useammin mahdollinen vaihtoehto.

Rautakaupan asumisen energiatehokkuutta parantavat tuotteet ja palvelut tekevät kodin energiatehokkuuden parantamisen asiakkaille helpoksi ja auttavat asiakkaita löytämään kestävää kehitystä tukevat ratkaisut.

Riskit

Ilmastonmuutos lisää säiden ääri-ilmiöiden riskiä. Ääri-ilmiöistä voi aiheutua vahinkoja tai liiketoiminnan keskeytyksiä, joita ei pystytä ennaltaehkäisemään. Riskinä on myös, että vakuutukset eivät kata kaikkia yllättäviä säiden ääri-ilmiöistä aiheutuvia onnettomuuksia ja vahinkoja.

Mikäli energialähdelinjaukset osoittautuvat vääriksi, linjaukset saattavat aiheuttaa kuluttajien, omistajien ja sijoittajien epäsuosiota ja taloudellisia tappioita.